הורים הניצבים בפני ברית מילה, מתלבטים לא אחת אם לבחור במוהל "מסורתי" או ברופא-מוהל. ד"ר זאב שנקמן, רופא מומחה בהרדמה ומרדים ילדים בבי"ח שיבא ומוהל מוסמך, משלב את שני העולמות בטקס ברית מילה המתבצע לפי עקרונות ההלכה, תוך התמקדות בבטיחות התינוק ובמניעת כאב במהלך הברית ואחריה.

ספר לי על הרקע שלך בתחום

"לאחר סיום לימודי הרפואה ושרות בצה"ל כרופא קרבי התמחיתי ברפואת הרדמה בבית חולים "הדסה" עין כרם ועם סיומה עבדתי במקום כמרדים בכיר, במשך שלוש שנים. בהמשך נסעתי להשתלמות משך שנתיים בתחום הרדמת ילדים ותינוקות בבית חולים לילדים מהמובילים בעולם, בבוסטון, ארה"ב. כשחזרתי לארץ ניהלתי את היחידה להרדמת ילדים בבית חולים מאיר בכפר סבא במשך שמונה שנים. כיום אני רופא מוהל, ובמקביל רופא מרדים בכיר ומרדים ילדים ותינוקות, בבית חולים שיבא".

מה הם היתרונות בבחירת מוהל "מסורתי?"

"בדרך כלל מוהל "מסורתי" הוא בעל ניסיון עשיר בביצוע ברית מילה, כיוון שזהו תחום העיסוק היחידי שלו. יתרון נוסף של מוהל "מסורתי" הוא המודעות הגבוהה שלו לדיני ברית מילה והוא מקיים את הברית עצמה ואת הטקס לפי עקרונות ההלכה, מבלי לסטות מעקרונותיה".

מהם היתרונות בבחירת מוהל שהוא גם רופא?

"רבים מההורים הפונים אלי משתפים אותי בסיבה לבחירה בי ואומרים: "רצינו מוהל שהוא גם רופא". היתרונות של מוהל שהוא גם רופא כוללים: הקפדה רבה על  ניקיון וסטריליות, מניעת כאב וטיפול בכאב באופן יעיל ומקצועי, לעומת מוהל שאינו רופא. כמו כן רופא מוהל, ובעיקר רופא מרדים ילדים ותינוקות כמוני, הוא מודעות רבה למצבים רפואיים הדורשים התייחסות לקראת ברית מילה, כמו פגמים במערכת הקרישה עם נטייה לדמם, מומים בדרכי השתן ומחלות הקשורות בתינוקות שנולדו טרם-המועד (פגים)."

כיצד הניסיון שלך כרופא מרדים עוזר לך בביצוע הברית?

"היתרון שלי הוא בניסיון הרב שצברתי כרופא מומחה בהרדמת תינוקות. במשך השנים טיפלתי והרדמתי אלפי תינוקות, כולל פגים במשקלים קטנים מאוד.

אני מקפיד על ברור המצב הרפואי של התינוק לפני הברית, כולל איתור פגמי קרישה. מודעות זו הובילה לא אחת לביצוע טיפול מונע דימומים כהכנה לברית המילה. לדוגמא, פנתה אלי אמא לצורך ביצוע ברית ובמהלך השיחה היא ספרה לי שאובחנה אצלה קרישיות יתר. שאלתי אותה אם יש למישהו במשפחה חוסר קרישה והיא נזכרה כי לבנה המבוגר יותר יש חוסר קרישה. לאחר בירור שבוצע הודות לדרישתי הסתבר שגם התינוק המיועד לברית סובל מחוסר קרישה. מובן שבזכות אבחנה זו התינוק הוכן לברית בצורה נאותה והברית עברה בשלום.

כרופא, אני מקפיד על ניקיון וסטריליות ברמה הגבוהה ביותר בעת ביצוע הברית ודואג לבטיחות התינוק. כמו כן, יש לי מודעות גבוהה למניעת כאב במהלך הברית ולאחריה.

לצד המקצוענות והניסיון, אני מבין היטב את הצורך של ההורים להיות חלק מהתהליך ואת החשש שלהם. לכן אני מלווה את ההורים בכל שלב של התהליך, מרגיע ומסביר  בסבלנות רבה".

כיצד מתבצע הטקס?

"לפני הברית אני מסביר להורים כיצד להתכונן לטקס, איזה קרם הרדמה יש לרכוש וכיצד להשתמש בו. כמו כן, אני עורך לתינוק בדיקה כללית כדי לוודא שבריאותו תקינה ושהוא כשיר לברית ונותן לו אקמול ומי סוכר במציצה להקלה. הטקס המכובד והקצר מלווה בהסברים קצרים המתובלים בהומור, ליצירת אווירה נעימה.

לאחר ביצוע הברית, לרוב אין צורך במתן אקמול נוסף. אני חובש את האזור בתחבושת מיוחדת אשר מפעילה את טסיות הדם למניעת דימום. התחבושת ספוגה בחומר להרדמה מקומית ומהווה מאגר של חומר הרדמה לשעות שאחרי הברית. יתרונות נוספים של התחבושת הם שהיא מתפוררת בעצמה, ללא התערבות המוהל, ומייתרת את הצורך בתחבושת לוחצת לעצירת הדם.

לאחר תום הטקס אני מסביר להורים כיצד לטפל במקום וזמין עבורם 24/7 לכל שאלה או בקשה".

למידע נוסף אתם מוזמנים ליצור קשר

ד"ר זאב שנקמן, רופא-מוהל 0544-475-617